Kι αν για το έμμεσα, καθώς επηρεάζονται οι τιμές όλων ανεξαιρέτως των αγαθών, δεν γίνεται μεμονωμένα να κάνουμε κάτι ουσιαστικό, για τo άμεσα μπορούμε. Μπορούμε να οδηγούμε έτσι ώστε αν όχι να εξοικονομούμε καύσιμο τουλάχιστον να μην το σπαταλάμε.

Γεγονός είναι ότι οι κατασκευαστές έχουν υιοθετήσει τελευταία πολλές τεχνολογίες με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων. Παρόλα αυτά όμως ο πλέον καθοριστικός παράγοντας στην όλη διαδικασία εξακολουθεί να είναι ο οδηγός: ο τρόπος που κινείται και η προσοχή που δίνει στο αυτοκίνητό του επηρεάζουν την οικονομία καυσίμων μέχρι και 30%! Τι σημαίνουν αυτά στην πράξη; Έχουμε και λέμε λοιπόν:

Αν η συντήρηση γράφεται στις καλένδες τότε είναι δεδομένο πως η κατανάλωση θα τραβάει την ανηφόρα. Φθαρμένα μπουζί και βρώμικα φίλτρα αέρα πληρώνονται σχεδόν καθημερινά στο πρατήριο, οπότε είναι μάλλον προτιμότερο να αντικαθίστανται όποτε προβλέπει ο κατασκευαστής.

Στην περίπτωση που θεωρείτε περιττό τον έλεγχο της πίεσης των ελαστικών απλά πετάτε κάποια ευρώ σε κάθε φουλάρισμα, καθώς η χαμηλή πίεση αυξάνει την επιφάνεια επαφής τους με το δρόμο, άρα και τις τριβές και την κατανάλωση. Καλό είναι λοιπόν όχι μόνο να ελέγχεται η πίεση συχνά αλλά και να αυξάνεται 0,3 bar από την προβλεπόμενη μέγιστη -αυτή με το φουλ φορτίο δηλαδή. Έτσι κερδίζετε καύσιμο και δεν χάνετε ούτε σε άνεση ούτε σε οδική συμπεριφορά.

Αν έχετε ακόμα τη μπαγκαζιέρα στην οροφή ή τις βάσεις για τα ποδήλατα από το καλοκαίρι έχετε πετάξει αρκετά λίτρα βενζίνης ή πετρελαίου, μιας και αυτός είναι ο πλέον ιδανικός τρόπος για να καταστρέψετε την αεροδυναμική του αυτοκινήτου σας. Επίσης δεν σας έχει πάρει και ο θόρυβος τα αυτιά;

Το πορτμπαγκάζ σας είναι γεμάτο με διάφορα που πιθανόν να σας φανούν χρήσιμα κάποια στιγμή αλλά τελικά ποτέ δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο; Αυτός είναι ένας ακόμα τρόπος για να γίνεται κολλητοί με τον ψηλό στο βενζινάδικο, μιας και το βάρος είναι σημαντικός αρνητικός παράγοντας για την κατανάλωση.

Ξέρετε τη διαδρομή στο περίπου ή δεν έχετε εναλλακτικές στο μποτιλιάρισμα; Το αποτέλεσμα είναι το ίδιο: αύξηση της κατανάλωσης, οπότε ενημερωθείτε για τη διαδρομή και χρησιμοποιείστε αν έχετε σύστημα πλοήγησης (GPS). Mάλιστα κάποια σύγχρονα έχουν και επιλογή Eco, στην οποία λαμβάνουν υπόψη τόσο τις πληροφορίες για την κίνηση όσο και τη μορφολογία του εδάφους, μιας και η πολύ ανηφόρα κοστίζει. Σε καύσιμο φυσικά...

Κινητήρας που δεν λειτουργεί δεν καταναλώνει, οπότε αν το αυτοκίνητό σας έχει σύστημα start stop μην το απενεργοποιείτε, καθώς πέρα από βενζίνη θα γλιτώσετε και το θόρυβο. Αν πάλι δεν έχει μη διστάσετε να τον σβήσετε μόνοι σας, ειδικά αν ξέρετε ότι θα είστε ακινητοποιημένοι πάνω από 20 δευτερόλεπτα. Μην ανησυχείτε για τη μίζα. Αντέχει.

Δείτε τι γίνεται μπροστά σας και μην περιορίζετε το οπτικό σας πεδίο στο προπορευόμενο όχημα και μόνο. Έτσι θα μπορέσετε να οδηγήσετε προληπτικά και να αποφύγετε άσκοπες επιταχύνσεις και επιβραδύνσεις που κοστίζουν πάρα πολύ σε καύσιμο. Ειδικά μέσα στην πόλη.

Παίρνετε το πόδι από το γκάζι, αλλά μην βάζετε σε καμία περίπτωση νεκρά. Ούτε στις κατηφόρες. Πέρα από το ότι είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο δεν έχετε και κανένα απολύτως όφελος. Αντίθετα αν αφήσετε το αυτοκίνητο να ρολάρει –χωρίς εσείς να πατάτε γκάζι δηλαδή- με οποιαδήποτε σχέση στο κιβώτιο η τροφοδοσία διακόπτεται λόγω της λειτουργίας cut off και η κατανάλωση μηδενίζεται.

Αν υιοθετήσετε την ένδειξη αλλαγής σχέσης που ενδεχομένως έχει το αυτοκίνητό σας θα έχετε οικονομία που μπορεί να φτάσει και το 15 %. Παράλληλα μην απορήσετε αν σας ζητά να περάσετε 5η από τα 50. Είναι και εφικτό και αποτελεσματικό αν το επιτρέπουν οι συνθήκες (π.χ. επίπεδος δρόμος) κι ας μην το ξέρουν οι περισσότεροι.

Κάτι άλλο που δεν γνωρίζουν οι πιο πολλοί είναι ότι στη φάση της επιτάχυνσης το σωστό είναι να πατάς τέρμα το πεντάλ του γκαζιού. Κι αυτό γιατί έτσι ο κινητήρας αναπνέει καλύτερα και γίνεται πιο αποδοτικός.

Επίσης όλες οι αλλαγές ταχυτήτων μπορούν να γίνονται χωρίς κανένα πρόβλημα γύρω στις 2.500, άντε 3.000 σ.α.λ., ενώ μόλις φτάσουμε στην επιθυμητή ταχύτητα ταξιδιού περνάμε στο κιβώτιο τη μεγαλύτερη δυνατή σχέση και πατάμε το γκάζι όσο χρειάζεται για να διατηρήσουμε την ταχύτητα αυτή. Αν το αυτοκίνητό μας έχει cruise control το χρησιμοποιούμε σε κάθε ευκαιρία.

Η ταχύτητα ταξιδιού επηρεάζει πολύ την κατανάλωση: αν κινούμαστε με τα ¾ της τελικής χρειαζόμαστε το μισό περίπου καύσιμο σε σχέση με την τελική, μιας και στα πολλά χλμ./ώρα η αεροδυναμική αντίσταση παίζει τον πιο σημαντικό ρόλο. Τη μεγαλύτερη δυνατή οικονομία την επιτυγχάνει κανείς πάντως με ταχύτητες γύρω στα 120 με 130.

Ο κινητήρας στη φάση της προθέρμανσης καταναλώνει υπερβολικά, ενώ αντίστοιχα αυξημένες είναι και οι εκπομπές ρύπων. Έτσι αν θέλουμε να κάνουμε πραγματική οικονομία καυσίμου θα πρέπει να αποφεύγουμε όσο μπορούμε τις μικρές διαδρομές. Μπορούμε να περπατάμε ή να χρησιμοποιούμε το ποδήλατο.

Γενικά η οικονομία καυσίμου είναι σαν τις αυστηρές δίαιτες. Εκεί που προσέχεις ευλαβικά τη διατροφή σου έρχεται μια στιγμή που μπουχτίζεις και τρως ότι βρεις μπροστά σου. Έτσι κι εκεί που οδηγείς με το μάτι στην ένδειξη της στιγμιαίας κατανάλωσης σου τη δίνει ξαφνικά, πατάς τέρμα το γκάζι, κάνεις τις αλλαγές στον κόφτη και καις για κάθε 100 χιλιόμετρα το φορτίο ενός super tanker.

Με αυτό θέλουμε να πούμε πως η προσπάθεια για εξοικονόμηση καυσίμου δεν μπορεί να γίνεται αποσπασματικά και περιστασιακά. Πρέπει να είναι μια συνειδητή διαδικασία, με τους κανόνες και τις αρχές που αναφέραμε, και η οποία με την επανάληψη θα γίνει βίωμα. Έτσι δεν θα είναι η εξαίρεση αλλά η καθημερινή πρακτική, ώστε να μετακινούμαστε και οικονομικά αλλά και σβέλτα και με ασφάλεια που φυσικά πάντα προηγείται. Η προσπάθεια αξίζει τον κόπο και όπως συμβαίνει συνήθως η απόφαση είναι το μισό βήμα προς την επιτυχία. Για την περίσταση για την οικονομία καυσίμων.

Πηγη:http://www.iefimerida.gr/